Według danych PwC w 2020 roku sprzedaż online w Polsce zwiększyła się o 35 proc., a kanał e-commerce osiągnął 14-proc. udział w wartości sprzedaży detalicznej i był wart około 100 mld zł (raport „Perspektywy rynku e-commerce w Polsce” 2021).
Dziś już wiemy, że pandemia przyspieszyła rozwój sprzedaży internetowej. Prawie 85 proc. Polaków deklarowało, że nawet po zakończeniu pandemii nie przewiduje zmniejszenia częstotliwości zakupów w internecie, w tym 10 proc. planuje robić zakupy online nawet częściej.
PwC szacuje, że w 2026 roku wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce, na którym działa aktualnie ok. 150 tys. przedsiębiorstw, osiągnie już poziom ok. 162 mld zł, co oznacza średnioroczny 12-procentowy wzrost.
Ceny online są często niższe niż te w sklepach stacjonarnych, łatwiej jest zauważyć dobrą okazję i skorzystać z promocji, nie wychodząc z domu. Kilka kliknięć i czekamy na dostawę do domu czy pobliskiego paczkomatu. Oszczędzamy i czas, i pieniądze.
Gwałtowny rozwój zakupów online to też rozwój szybkich form płatności takich jak BLIK, pay-by-link czy płatności kartami, które stały się alternatywą dla tradycyjnych przelewów czy płatności przy odbiorze.
Jak płacić online żeby było bezpiecznie?
Przede wszystkim kupuj u zaufanych sprzedawców – liczy się dobra opinia, wysoka jakość towarów i dobra ocena od kupujących. Sprawdzaj czy jest informacja o możliwości złożenia reklamacji, przetwarzaniu danych, czy dane kontaktowe są pod ręką. Zweryfikuj czy przy płatnościach połączenie jest bezpieczne i szyfrowane, czy ilość wymaganych danych do realizacji płatności nie jest podejrzanie duża (np. wymagany pesel czy ksero dowodu, które nie powinny być podawane). Nie klikaj w podejrzane linki wysłane smsem czy poprzez Whatsappa. Jeśli masz podejrzenia co do bezpieczeństwa płatności – możesz zawsze skontaktować się ze sprzedawcą.
Dodatkowym, bezpłatnym zabezpieczeniem transakcji internetowych realizowanych kartą kredytową jest usługa 3D Secure. Podczas płatności kartą wystarczy podać imię, nazwisko, numer karty, jej datę ważności i numer CVV/CVC podany na rewersie karty. Przy transakcji z usługą 3D Secure, dodatkowo transakcję potwierdzasz również jednorazowym kodem 3D Secure otrzymanym w wiadomości SMS oraz hasłem uwierzytelniającym.
Więcej informacji o 3D Secure w naszym banku znajdziesz tutaj 3D Secure.
A jeśli zakup nie dotarł…
Jeśli towar lub usługa nie zostały dostarczone, lub były niezgodne z Twoim zamówieniem to wtedy za pośrednictwem banku – wydawcy karty możesz zgłosić żądanie zwrotu środków. Ta usługa to chargeback i pozwala na odzyskanie wydanych pieniędzy.
Inne formy płatności online jak np. płatność za pobraniem lub przelewem z rachunku, nie gwarantują Ci tak wysokiego poziomu ochrony.
Chcesz wiedzieć więcej o korzystaniu ze swojej karty? Kliknij tu Przewodniki dla Kart.
Nie masz jeszcze karty? Wypełnij formularz, oddzwonimy.
Źródło: W ciągu 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł (pwc.pl)