65 proc. Polaków kupujących online korzysta z wirtualnych usług subskrypcyjnych

65 proc. Polaków kupujących online korzysta z wirtualnych usług subskrypcyjnych

Jak wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” już ponad 60 proc. Polaków kupujących online korzysta z wirtualnych usług subskrypcyjnych. Na przeciwległym biegunie znalazło się 35 proc. badanych, którzy nie używają podobnych rozwiązań. Z jakich internetowych usług subskrypcyjnych korzystają Polacy kupujący online? Czy używaliby mediów społecznościowych takich jak Facebook lub Instagram, gdyby były dostępne tylko w modelu płatnym? Przeczytajcie poniżej.

Jak wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” wśród 65 proc. respondentów korzystających z internetowych usług subskrypcyjnych znalazło się najwięcej 18-29 latków i 30-39 latków oraz zarabiających między 5000 a 6999 zł netto.

Kto znalazł się na przeciwległym biegunie? Według wyników badania najwięcej osób od 60 roku życia w górę, ankietowanych mieszkających na wsi oraz zarabiających do 1999 zł netto.

Subskrypcje popularne, ale z umiarem

Ile internetowych usług subskrypcyjnych mają Polacy kupujący online? Odpowiedź może zaskakiwać. Mimo popularności tego rodzaju subskrypcji, najwięcej respondentów zadeklarowało, że posiada jedynie jedną taką usługę (32 proc.). Niewiele mniejszy odsetek posiada dwa takie rozwiązania (28 proc.). Co czwarty ankietowany wskazał trzy (23 proc.), a jedynie 5 proc. respondentów pięć. 

Filmy i seriale górą

Respondentów naszego badania zapytaliśmy również o to, jakiego rodzaju internetowe subskrypcje posiadają. Najwięcej odpowiedzi zebrały serwisy streamingowe z filmami i serialami, takie jak Netflix (91 proc.). Na drugim miejscu znalazły się platformy muzyczne np. Spotify (34 proc.). Podium zamykają miejsca z e-bookami i audiobookami pokroju Legimi (15 proc.). Niżej znalazły się serwisy z grami i programy lub aplikacje użytkowe np. do pracy jak Trello (w obu przypadkach po 9 proc.).

Płatne media społecznościowe? Zdania są podzielone

W badaniu „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” nie zabrakło również pytania o to, czy ankietowani korzystaliby dalej z mediów społecznościowych – takich jak Facebook czy Instagram – gdyby były dostępne jedynie w płatnym modelu subskrypcyjnym. Wśród (92 proc.) badanych, którzy przyznali, że korzystają obecnie z tych platform, 44 proc. odpowiedziało „nie”. Opcję „tak” wybrało 39 proc. badanych korzystających z tego rodzaju mediów społecznościowych. 

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.