W związku z powrotem dzieci do szkoły, w naszym najnowszym badaniu „Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji”, zdecydowaliśmy przyjrzeć się temu jak wygląda edukacja wśród osób dorosłych. Dane te nie napawają jednak optymizmem. Aż 72 proc. Polaków nie zamierza w najbliższych miesiącach się dokształcać ani zdobywać nowych kompetencji zawodowych.
W grupie, która w najbliższych miesiącach planuje się dokształcać (26 proc.) dominują najmłodsi przed 30 rokiem życia. Częściej są to też osoby z wykształceniem wyższym. Brakuje jednak tych z najmniejszymi dochodami – z takim zamiarem nosi się jedynie 10 proc. zarabiających do 1 999 zł netto i 15 proc. z dochodem od 2 000 do 2 999 zł na rękę.
Wydawać by się mogło, że na brak planów związanych z dokształcaniem się w najbliższych miesiącach musi mieć wpływ rosnąca inflacja. Jak pokazuje badanie – niekoniecznie jest to jednak prawda. Tylko co dziesiąty ankietowany wskazał, że wzrost cen powoduje, że w tym momencie nie ma na ten cel środków (10 proc.). Z kolei blisko 15 proc. stwierdziło, że inflacja jest powodem, dla którego zamierzają zdobyć nowe umiejętności i uzyskać awans lub znaleźć lepiej płatną pracę. Znowu nieomal 12 proc. twierdzi, że już wcześniej odłożyła pieniądze na kursy, szkolenia i inne formy nauki.
Pracownicy chętnie sięgają po pomoc pracodawcy
Jak wynika z danych zebranych w badaniu, już 27 proc. osób z grupy planującej zdobywanie nowych kompetencji zawodowych chce w tym celu skorzystać z wsparcia pracodawcy. Jest to bardzo dobra wiadomość, świadcząca o tym, że na polskim rynku jest wiele firm, które są gotowe zainwestować w rozwój pracownika. Badani planujący dokształcanie się wskazywali również, że sięgną w tym celu po własne oszczędności (24 proc.). Większość z tej grupy respondentów opłaci takie plany jednak z bieżących przychodów (52 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.