W naszym najnowszym raporcie „Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości” zapytaliśmy Polaków o to, co tej jesieni będzie dla nich największym wyzwaniem finansowym. Wśród najczęściej wybieranych odpowiedzi pojawiły się takie pozycje jak bieżące rachunki i opłaty czy codzienne wydatki np. zakup produktów spożywczych czy środków czystości. Co jeszcze wskazywali Polacy? I czy w związku z tymi wydatkami rozważaliby wsparcie się finansowaniem bankowym? Opisujemy poniżej.
Jak wskazuje nasze najnowsze badanie, bieżące rachunki i opłaty będą większym wyzwaniem dla jesiennych portfeli Polek niż Polaków. Tę odpowiedź często wskazywały także osoby powyżej 60 roku życia i mieszkańcy wsi. Z kolei na drugim miejscu wśród ogółu Polaków znalazły się codzienne wydatki np. kupowanie produktów spożywczych czy środków czystości (44 proc.). Tę odpowiedź ponownie często wskazywali seniorzy powyżej 60 roku życia, ale także najmłodsi dorośli w wieku 18-29 lat, zarabiający do 1999 zł netto oraz mieszkańcy metropolii jak Warszawa czy Kraków. Co znalazło się dalej? Trzecie miejsce wśród wszystkich respondentów zajął remont domu lub mieszkania (18 proc.). Tę odpowiedź najczęściej wybierali 30-39 latkowie oraz osoby z dochodem od 7000 zł netto w górę.
To jednak jeszcze nie koniec. Jak się okazuje, jesień Polaków będzie wypełniona również innymi wyzwaniami finansowymi, do których należą wydatki większego kalibru np. sfinansowanie późnego urlopu (15 proc.) czy koszty dokształcania siebie lub dziecka (14 proc.). Co dziesiąty Polak wskazał również wyposażenie mieszkania np. zakup mebli czy sprzętu RTV/AGD (10 proc.). Ponadto 8 proc. ankietowanych wybrało zakup ubrań i obuwia na nową porę roku.
Polacy biorą pod uwagę wspieranie się produktami bankowymi przy jesiennych wydatkach
W badaniu „Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości” zapytaliśmy respondentów również o to przy jakim jesiennym wyzwaniu rozważaliby skorzystanie z kredytu gotówkowego, ratalnego lub użycie karty kredytowej. Jak się okazuje 16 proc. Polaków byłoby gotowych wesprzeć się w ten sposób przy zakupie mieszkania lub domu, a 13 proc. przy ich remoncie. Na dalszych miejscach znalazły się takie wydatki jak zakup samochodu (10 proc.) czy wyposażenie mieszkania np. w meble czy sprzęt RTV/AGD (8 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1004.