Ile obecnie przeznaczą Polacy na „kopertę” lub prezent na komunię czy chrzciny?

Ile obecnie przeznaczą Polacy na „kopertę” lub prezent na komunię czy chrzciny?

 

Co trzeci z nas obecnie przeznaczyłby na tzw. kopertę lub prezent jako gość na chrzcinach czy komunii u rodziny albo przyjaciół od 301 do 500 zł – tak wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne Wyzwania 2023”. Kto dokładnie zdecydowałby się na wydanie takiej kwoty? Czy Polacy byliby w stanie zrezygnować z udziału w weselu, komunii lub chrzcinach w związku z chęcią ograniczenia wydatków? Odpowiadamy poniżej. 

Z badania wynika, że 29 proc. z nas przeznaczyłoby na kopertę lub prezent jako gość na chrzcinach czy komunii u rodziny albo przyjaciół od 301 do 500 zł. Odpowiedź tę najczęściej wskazywali mieszkańcy metropolii oraz osoby w wieku 18-29 i 30-39 lat. 

Na drugim miejscu wśród wskazań ankietowanych znalazł się przedział w granicach od 701 do 1000 zł (17 proc.). Co ciekawe, tę odpowiedź niemal równie często co zarabiający od 7 000 zł netto w górę, wybierały osoby z dochodem od 2000 do 2999 zł na rękę. Była ona też najbardziej popularna wśród 30-39 latków (22 proc.). 

Podium zamyka kwota w przedziale od 101 do 200 zł (13 proc.). Tę odpowiedź najczęściej wybierali 40-49 i 60-69 latkowie, mieszkańcy małych miast do 50 tys. osób oraz zarabiający od 2000 do 2999 zł netto. W dalszej kolejności badani wybierali kwotę od 501 do 700 zł i między 201 a 300 zł (w każdym przypadku po 10 proc.). 

Chęć ograniczenia wydatków sprawia, że zrezygnowalibyśmy z udziału w weselu, komunii lub chrzcinach 

Aż 76 proc. Polaków odpowiedziało, że najbardziej obciążającym kosztem związanym z udziałem w weselu, komunii lub chrzcinach jest koszt prezentu lub pieniędzy do koperty. Być może jest to jeden z powodów, według których istotny odsetek ankietowanych byłby w stanie zrezygnować z udziału w tych uroczystościach w roli gościa. Co trzeci z nas w związku z chęcią ograniczenia wydatków zadeklarował, że byłby skłonny odmówić udziału w weselu lub komunii (kolejno 40 i 31 proc.), a co czwarty w chrzcinach (27 proc.).

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.