Pandemia sprawiła, że co trzeci z nas uważniej kontroluje swoje wydatki. Niemal Połowa Polaków twierdzi, że nie musiała podejmować większych, życiowych zmian, na które wpłynęła pandemia koronawirusa – wynika z raportu „Polaków portfel własny: czas zmian” przygotowanego przez Santander Consumer Bank – bank od kredytów
POBIERZ RAPORT POLAKÓW PORTFEL WŁASNY: CZAS ZMIAN
– Mimo wzrostu bezrobocia w pierwszej połowie tego roku, dobrą informacją jest to, że pandemia nie wywołała jeszcze daleko idących zmian w życiu Polaków – mówi Piotr Dolata, członek zarządu Santander Consumer Banku odpowiedziany za obszar kredytów konsumenckich. – Ponad 48 proc. badanych stwierdziło, że nie zamierza reorganizować niczego w swoim życiu w związku z obecną sytuacją epidemiczną. Poważne życiowe decyzje, na przykład zmianę miejsca zamieszkania, musiało podjąć jedynie 3 proc. z nas. Byli to raczej najmłodsi ankietowani przed 30. rokiem życia (15 proc.), których pandemia mogła pozbawić źródła zarobku ze względu na popularne w tej grupie wiekowej prace w gastronomii czy galeriach handlowych, które wiosną zostały objęte lockdownem.
Jak koronawirus zmienił naszą codzienność?
Dla 30 proc. Polaków stał się motywacją do kontroli swoich wydatków. Dotyczy to w szczególności legitymujących się skończonymi studiami licencjackimi, inżynierskimi, czy magisterskimi (39 proc.) i mieszkańców największych aglomeracji – jak Warszawa, czy Łódź (35 proc.). Bardziej do „zaciskania pasa” skłonne są Polki. Co trzecia z nich deklaruje, że w czasie pandemii bardziej przygląda się temu, jak wydaje swoje pieniądze. W przypadku mężczyzn – ten odsetek wynosi 24 proc. Pandemia wymusiła na nas wiele zmian – na przykład konieczność przemeblowania lub remontu mieszkania. Ta kwestia dotknęła niemal co dziesiątego z nas. Takie zmiany w swoich gospodarstwach domowych dotknęła przede wszystkim mieszkańców wsi (12 proc.) oraz podobne grono pytanych z wyższym wykształceniem, którym pracodawcy umożliwiają pracę z domu w ramach tzw. home office czy pracy hybrydowej. Niemal 7 proc., zapewne z tego powodu, zdecydowało się na zakup dodatkowego sprzętu elektronicznego. Najczęściej dokonywali go rodzice, którzy korzystali z rządowego programu 500 plus na 2 i więcej dzieci (25 proc.) oraz badani 30- i 40-latkowie (kolejno: 13 i 15 proc.)
Zmiana kompetencji: samodzielnie lub online
Przełom wiosny i jesieni kojarzy się wielu z nas z powrotami do szkoły, czy na uczelnie. Dlatego w ramach raportu „Polaków portfel własny: czas zmian” zapytano Polaków o ich zainteresowanie do zdobywania nowej wiedzy i kompetencji. Obecna sytuacja popchnęła co czwartego z nas do poprawy swoich szans na rynku pracy (25,9 proc.)., z czego 7,4 proc. ma jednak zamiar poradzić sobie z tą kwestią we własnym zakresie – korzystać z materiałów dostępnych w internecie lub w specjalistycznych publikacjach książkowych. Wśród tak deklarujących przeważają 50-latkowie (16 proc.), respondenci z wyższym wykształceniem (13 proc.) oraz Polacy, którzy zarabiają około 5 tys. zł (15 proc.). Co 16 Polak chce się zapisać na szkolenie online. Co może zaskoczyć, najmniej taką formą zdobywania wiedzy zainteresowani są… dwudziestolatkowie (3 proc.), których można uznać za najbardziej zaznajomionych z technologiami. To właśnie wśród nich widać także największe zainteresowanie stacjonarnymi formami kształcenia (13 proc.). Pozostałe grupy wiekowe w czasie pandemii wolą raczej unikać spotykania się w grupach. Łącznie chęć uczęszczania na kursy lub szkolenia stacjonarne zadeklarowało tylko 3,6 proc Polaków - w tym osób, które ukończyło 60 lat jedynie 1 proc. Kto zatem myśli o podniesieniu kompetencji zawodowych? Przede wszystkim ankietowani w wieku 18-29 lat (40 proc.) oraz pokolenie 50-latków (38 proc.).
Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny: czas zmian”, zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów, oferującego Mistrzowski kredyt gotówkowy i kredyt gotówkowy bez wychodzenia z domu, przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na reprezentatywnej próbie dla ogółu dorosłej populacji Polski wynoszącej (N=1100 osób). Badanie realizowane było w dniach 17-21 sierpnia br. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI).