Nie słabnie popularność zakupów online

Nie słabnie popularność zakupów online

Jak wskazuje nasze najnowsze badanie „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”, 60 proc. z nas kupuje online częściej niż w latach poprzednich. Co więcej, 86 proc. ankietowanych Polaków robi zakupy na platformach marketplace. A kto najczęściej wybiera produkty online? Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej. 

Lubicie zakupy w sieci? Pewnie większość zgodnie odpowie, że je uwielbia. Nic dziwnego. Od wielu lat cieszą się one niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia z domu stanowią dopiero początek długiej listy zalet. Internet stale się rozwija, a sklepy internetowe wraz z nim. Pojawiło się wiele udogodnień, które poprawiają doświadczenia klientów i sprawiają, że taka forma zakupów staje się przyjemnością. Zgodnie z naszym najnowszym raportem „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” 47 proc. Polaków spędza najwięcej swojego wolnego czasu w sieci na robieniu zakupów online. Co więcej, 6 na 10 ankietowanych, którzy kupują online zauważyło, że aktualnie robi to częściej niż w latach poprzednich. 

Internetowy ryneczek 

Szeroki wybór produktów – tylko na „targowisku” online. Platformy marketplace to nic innego, jak taki internetowy rynek, na którym konsumenci mogą kupić różne kategorie produktów od wielu sprzedawców. Jest to wygodne rozwiązanie, które pozwala mieć wybór i załatwić wszelkie sprawy w jednym miejscu. To zróżnicowanie przyciąga wielu klientów w różnym wieku i o odmiennej zasobności portfela. 

Przeprowadzone przez nas badanie potwierdza popularność tej formy zakupów, ponieważ aż 86 proc. Polaków kupuje artykuły na platformach typu Allegro czy Amazon. Najwyższy odsetek osób korzystających z takich stron internetowych znajduje się wśród osób między 18 a 29 rokiem życia (91 proc.) oraz pięćdziesięciolatków (91 proc.). Z takich udogodnień najrzadziej korzystają konsumenci od 60 r.ż. wzwyż – w tej grupie jest to 74 proc. Co ciekawe, nieco mniej osób kupuje na marketplace zarówno wśród tych, którzy zarabiają najmniej jak i tych, którzy zadeklarowali najwyższe dochody. Wśród ankietowanych zarabiających między 2001 a 2999 zł netto na tych platformach kupuje 77 proc., zaś w grupie o pensji od 7 tys. zł netto wzwyż – 85 proc. Dla porównania, wśród osób z zarobkami od 4000 do 4999 zł oraz od 5000 do 6999 zł odsetek ten wynosił aż 93 proc. 

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystająca z internetu. Próba n = 1000.