Nowe technologie ułatwiają bankowanie, dzięki czemu mamy stały dostęp do konta i dodatkowych usług. Tylko z poziomu smartfona lub laptopa możemy wygodnie kontrolować swoje finanse i produkty bankowe. Według naszego raportu, bez względu na formę załatwiania spraw – 65 proc. Polaków najbardziej ceni sobie bezpieczeństwo w bankowości. Drugim ważnym czynnikiem jest łatwość użytkowania. Tak odpowiedziało 49 proc. ankietowanych. Przy czym to kryterium ma szczególne znaczenie dla osób w wieku 18-29 lat (61 proc.).
Kiedy korzystamy z bankowości internetowej i mobilnej, mamy różne oczekiwania i potrzeby. Z naszego badania wynika, że największy nacisk kładziemy na bezpieczeństwo. Ale nie tylko to jest dla nas ważne. Ponad jedna czwarta Polaków zwraca uwagę także na funkcjonalności, intuicyjność i prosty język komunikowania się. Wszystkie te elementy sprawiają, że obsługa nowoczesnej bankowości jest łatwa i zrozumiała.
Bankowość mobilna daje możliwość zarządzania pieniędzmi z każdego miejsca. To bardzo wygodna opcja, dlatego coraz więcej klientów korzysta tylko z tego rozwiązania. Jednak jak pokazują nasze dane, Polacy lubią wykonywać pewne zadania na laptopie, a inne w aplikacji. W wersji mobilnej najczęściej sprawdzają saldo. Ponad 80 proc. ankietowanych tak robi. Kolejną popularną usługą są płatności za zakupy online, zwłaszcza wśród młodych (92 proc.). Połowa z nas preferuje także wykonywać na smartfonie przelewy bankowe. Najczęściej (80 proc.) są to osoby z grupy 18-29 lat. Zmienia się to, im jesteśmy starsi. Wśród osób po 60 roku życia, już 64 proc. woli realizować to zadanie w bankowości internetowej.
Szybkie, codzienne operacje finansowe są częściej wykonywane w aplikacjach mobilnych. Natomiast przy załatwianiu bardziej formalnych czynności, większą popularnością cieszy się bankowość internetowa. Blisko 60 proc. klientów używa jej do zmiany danych. Z kolei dla ponad połowy z nas jest to także wygodniejsza forma, aby założyć nowe konto lub lokatę bądź ustawić zlecenia stałe. Inna aktywność, która dominuje w tym kanale, to składanie wniosku kredytowego. Taką odpowiedź podało 48 proc. ankietowanych.
Z naszego raportu wynika, że młodsi klienci są bardziej zorientowani na online i chętniej korzystają z aplikacji mobilnej do realizowania różnych zadań, także tych bardziej oficjalnych. Natomiast osoby po 60 roku życia wybierają bankowość internetową jako główny kanał do załatwiania wszystkich spraw bankowych.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 8 - 23 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z bankowości elektronicznej. Próba n = 1000.