Najnowsze badanie Santander Consumer Banku dowodzi, że tegoroczne wyprzedaże nie będą tak oblegane jak zimą 2019/20. Według ubiegłorocznego raportu z serii "Polaków portfel własny” w sezonowych promocjach wzięło udział prawie 40 proc. z nas. Obecnie taką chęć deklaruje jedynie 27 proc. Polaków.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że nasze zimowe priorytety zakupowe uległy zmianie. O ile w poprzednich latach poświąteczne wyprzedaże cieszyły się dużym zainteresowaniem polskich konsumentów, obecnie większość nie planuje brać w nich udziału, co pewnie wynika z konieczności pilnowania domowych budżetów w niepewnych czasach. Na mniejszy entuzjazm klientów może wpływać również fakt, że do 17 stycznia br. część sklepów na terenie galerii handlowych pozostanie zamknięta, a nie każdy lubi kupować przez internet.
Według najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: zakupy w dobie pandemii”, zainteresowanie zakupami w kanale offline i online jest podobne, z niewielką przewagą ze strony e-commerce. Na poświąteczne zakupy w tym roku do sklepu stacjonarnego wybrałoby się 18 proc. ankietowanych w porównaniu do 19 proc., którzy woleliby poszukać okazji online.
- Wśród osób, które mimo obecnej sytuacji planują zakupy na wyprzedażach w tym sezonie przeważają mieszkańcy metropolii (40 proc.) oraz Polacy z wyższym wykształceniem (40 proc.). Ponadto zainteresowanie poświątecznymi promocjami wykazuje również 36 proc. Polaków oceniających stan swoich finansów jako raczej dobry – mówi Arkadiusz Panek z Santander Consumer Banku. – Widać więc, że tegoroczne wyprzedaże będą raczej domeną osób bardziej zamożnych, mogących pozwolić sobie na dodatkowe wydatki bez potrzeby nadwyrężania domowego budżetu.
Czego opłaca się szukać na wyprzedaży?
Z danych zebranych przez Santander Consumer Bank na potrzeby raportu „Polaków Portfel Własny: zakupy w dobie pandemii” wynika, że Polacy na wyprzedażach zwracają uwagę przede wszystkim na promocje ubrań i obuwia (50 proc.). Na drugim miejscu znajduje się sprzęt AGD taki jak pralki czy lodówki (28 proc.), a zaraz za nim RTV (21 proc.). Więcej niż co dziesiąty z nas uważa, że na promocjach opłaca się zainwestować w laptop lub komputer (12 proc.), a 10 proc. zwraca uwagę na mniejsze ceny książek.
W jaki sposób Polacy pokrywają takie wydatki? Przeważająca ilość wykorzystuje w tym celu prezenty gwiazdkowe takie jak bony czy gotówkę (29 proc.). Jest to popularna opcja zwłaszcza w najmłodszej grupie ankietowanych przez Santander Consumer Bank, która nie przekroczyła 30-stego roku życia (48 proc.). Co piąty z nas wcześniej przeznacza sobie na wyprzedaże odpowiednią kwotę, której nie przekracza (22 proc.) albo oszczędza na nie z wyprzedzeniem (19 proc.). Polacy chętnie płacą za takie wydatki również kartą kredytową, po którą w sezonie promocji sięga co dziesiąty z nas (13 proc.).
Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000