Według zebranych przez nas danych niemal 90 proc. Polaków korzysta z internetu, a 71 proc. z nas robi to codziennie. Nie do końca przekłada się to jednak na dbałość o bezpieczeństwo podczas zakupów w sieci. Tylko połowa ankietowanych w naszym badaniu weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności, a niewiele więcej zachowuje dowody zakupu i korespondencję ze sprzedawcą. Co siódmy przyznaje, że w ogóle nie zaprząta sobie tym głowy.
Już 87 proc. Polaków korzysta z internetu, a większość z nich (71 proc.) robi to codziennie. Na tym polu dominują dwudziesto- i trzydziestolatkowie, ale wysoko znalazły się również inne grupy wiekowe. Zaskakują seniorzy powyżej sześćdziesiątego roku życia, codziennie z siecią łączy się już co drugi z nich. Bycie stale dostępnym w internecie to domena absolwentów uczelni wyższych (91 proc. w porównaniu z 51 proc. respondentów z wykształceniem podstawowym lub zawodowym), mieszkających w dużych miastach jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków (84 proc. w zestawieniu z 66 proc. mieszkańców wsi) i zarabiających 7000 zł netto lub więcej na rękę (90 proc. vs 47 proc. wskazań osób z pensją do 2000 zł). Różnice te mają najprawdopodobniej związek ze stylem życia. Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej muszą korzystać z internetu na co dzień w związku z obowiązkami wykonywanymi w ich pracy zawodowej. Podobnie ludzie żyjący w dużych ośrodkach mogą odczuwać większą potrzebę bycia na bieżąco niż mieszkańcy wsi lub mniejszych miast.
Jak dowodzi nasze badanie przeprowadzone na rzecz raportu „Polaków Portfel Własny: Bezpieczni na e-zakupach 2022”, Polacy zapytani o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo na e-zakupach, często odpowiadali, że w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią (15 proc.). Jednocześnie tylko połowa respondentów przyznała, że weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności przed zrobieniem w nim zakupów (54 proc.). Korespondencję ze sprzedawcą i dowód zakupu zachowuje niewiele więcej, bo jedynie 59 proc. respondentów. Ponadto tylko 45 proc. sprawdza dane do przelewu przed opłaceniem zamówienia, 31 proc. korzysta z zaufanego połączenia, a 10 proc. z ubezpieczenia zakupów w sieci.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.