Ile Polacy wydadzą w tym roku na zakupy spożywcze na Wielkanoc?

Ile Polacy wydadzą w tym roku na zakupy spożywcze na Wielkanoc?

 

Wielkimi krokami zbliżają się kolejne święta, bez których wielu z nas nie wyobraża sobie wiosny. Ujęliśmy je również w naszym raporcie „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2023”, pytając Polaków o to, ile zamierzają wydać na zakupy spożywcze z tej okazji. Szczegóły poniżej. 

Kto, ile wyda na potrawy na wielkanocny stół? 

Jak wynika z badania przeprowadzonego na rzecz naszego najnowszego raportu, co czwarty Polak przyznał, że w tym roku zamierza przeznaczyć na wielkanocne jedzenie od 501 do 1000 zł (27 proc.). W tej grupie znalazło się najwięcej panów oraz osób pochodzących ze wsi i z małych miast do 50 tys. mieszkańców. Jak się okazuje, najwięcej na świąteczne zakupy spożywcze zamierzają przeznaczyć młodzi w wieku od 18 do 29 lat, co może świadczyć o tym, że wielu z nich planuje zaprosić rodzinę do siebie lub wesprzeć rodziców i dziadków w zakupie ciągle drożejącego jedzenia. 

Jaka kwota znalazła się na drugim miejscu? Według wskazań ogółu ankietowanych jest to od 301 do 500 zł (24 proc.). Tym razem w tej grupie znalazło się więcej kobiet niż mężczyzn. Tę odpowiedź często wybierały również osoby przed 40 rokiem życia i mieszkańcy metropolii takich jak Warszawa czy Kraków. Jest to również przedział kwotowy, który na Wielkanoc rezerwują osoby zarabiające najmniej – do 1999 zł na rękę, co dobrze obrazuje postępujący wzrost cen. 

Jak odpowiadali pozostali ankietowani? Jak się okazuje, co szósty stwierdził, że na świąteczne zakupy spożywcze przeznaczy od 201 do 300 zł (18 proc.). Ponownie w tej grupie znalazło się więcej pań. Odpowiadali tak najczęściej również seniorzy powyżej 60 roku życia, mieszkańcy wsi oraz osoby z dochodem od 2 000 do 2 999 zł netto. Co jedenasty respondent (9 proc.) wyda na świąteczne jedzenie od 101 do 200 zł - w tej grupie przeważają emeryci oraz osoby z najmniejszymi zarobkami do 1 999 zł na rękę. 

Wielkanocne zakupy spożywcze stają się coraz droższe 

W porównaniu do zeszłorocznej edycji badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022”, gdzie również zapytano Polaków o to, ile zamierzają przeznaczyć na wielkanocne zakupy spożywcze, można zaobserwować wpływ wzrostu cen na plany ankietowanych. Według zebranych danych w  2022 r. kwotę od 501 do 1000 zł planowało przeznaczyć 23 proc. badanych, o 4 punkty procentowe mniej niż w 2023 r. Aktualnie zmalała również liczba respondentów, która może przeznaczyć na świąteczne jedzenie od 301 do 500 zł (obecnie 24 proc. w porównaniu do 29 proc. w 2022 roku). W 2023 r. spadek zaliczył również odsetek tych, których wielkanocny koszyk będzie kosztował do 200 zł. Obecnie wynosi on 12 proc., natomiast w 2022 r. było to 18 proc. ankietowanych. Wyniki te dobrze obrazują wzrost cen żywności, który dotyka każdego z nas. 

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.