Niemal co czwarta Polka bez zastanowienia zrezygnuje z zakupów dla siebie, jeśli trzeba ponieść większe wydatki na rodzinę. Jeszcze wiecej, bo prawie połowa zrobi to, gdy w grę wchodzą potrzeby dzieci. Wśród mężczyzn taką postawę deklaruje jedynie co piąty. Jak wynika z badań prowadzonych przez Santander Consumer Bank, Polki zdecydowanie cześciej deklarują zachowania wskazujące na oszczędność w codziennym życiu. Panie wydają pieniądze bardziej zachowawczo, niż mężczyźni. Z myślą o większych wydatkach rozkładają zakupy w czasie, albo gromadzą z wyprzedzeniem zapasy finansowe. To kobiety są też bardziej wyczulone na promocje i oferty specjalne. Jeśli można oszczędzić na zakupach, zdecydowanie chętniej, niż mężczyźni skorzystają z okazji.
Kobiety są rozrzutne, za dużo wydają i nie panują nad finansami? Pora zmienić to przekonanie. Jak pokazuje cykl badań “Polaków Porftel Własny” Santander Consumer Banku, płeć piękna jest bardziej zachowawcza w wydawaniu pieniędzy, a różnice w podejściu do finansów kobiet i mężczyzn są znaczące. Kobiety faktycznie lubią kupować. Ale zdecydowanie cześciej niż mężczyźni korzystają z promocji. Ponad 54,2 proc. pań szuka okazji zakupowych na promocjach. Tylko 45 proc. mężczyzn jest zainteresowanych takimi specjalnymi ofertami cenowymi.
Aż 70 proc. kobiet odpowiada za to, jakie artykuły spożywcze kupić do swojego gospodarstwa domowego. Co druga z nich płaci za nie kartą kredytową. Według Insytutu Badawczego GfK Polonia panie podczas jednorazowej wizyty w centrum handlowym na zakupach spędzają nawet 120 minut. Mężczyznom na zrobienie zakupów wystarczy od 40 do 90 minut.
Polski łowca okazji jest... łowczynią okazji. Co czwarta respondentka badana na zlecenie Santander Consumer Banku deklarowała, że kupuje produkty w promocji. Dla porównania wśród mężczyzn udział ten wynosi zaledwie 16 proc. Panie skłonne są w szczególności do korzystania z poświątecznych oraz letnich wyprzedaży. Prawie 40 proc. kobiet deklaruje, że z nich korzysta. To dwa razy więcej, niż w przypadku mężczyzn. Panie zdecydowanie częściej korzystają też z aplikacji mobilnych sklepów, by zbierać punkty i zamieniać je na zniżki. Dzięki promocjom kobiety są w stanie zaoszczędzić rocznie dla rodzinnego budżetu nawet 1 200 zł (tak deklaruje ok. 40 proc. badanych).
Kobiety są też strażniczkami stabilności domowych budżetów. Jeśli trzeba przeprowadzić w domu remont albo kupić dziecku przybory szkolne, panie przygotowują się do tego odkładając pieniądze znacznie wcześniej, niż mężczyźni. Jednocześnie zdecydowanie bardziej prawdopodobne jest, że to kobieta zrezygnuje z zakupów dla siebie, jeśli budżet domowy czekają większe wydatki. Szczególnie widoczne jest to w sytuacji, gdy trzeba kupić rzeczy potrzebne do szkoły. Aż 42 proc. kobiet jest w stanie odmówić sobie przyjemności. W przypadku mężczyzn taką deklarację składa co piąty mężczyzna.
Polki chętnie korzystają z programów lojalnościowych i rabatowych oferowanych przez sklepy. Także produkty bankowe mogą być pomocne podczas zakupów. I nie chodzi tutaj tylko o zapewnienie dodatkowej gotówki czy kwestię wygody związaną z płatnością za pomocą karty. Jak podkreśla Arkadiusz Panek z Santander Consumer Banku, dowodów na oszczędność kobiet dostarczają też dane związane z korzystaniem z kart kredytowych. - Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że kobiety korzystające z TurboKARTY chwalą sobie możliwość otrzymania zwrotu za zakupy, który może wynieść nawet 360 złotych w skali roku. Składa się na niego 3% wartości transakcji na stacjach paliw oraz 1% za pozostałe zakupy. W większości nasze klientki wykorzystują TurboKARTĘ podczas codziennych zakupów w sklepach spożywyczych, drogeriach, super- i hipermarketach czy na stacjach benzynowych, a dzięki połączeniu TurboKARTY z innymi programami zniżkowymi są w stanie realnie zmniejszać swoje wydatki.
W materiale wykorzystano dane z cyklu raportów “Polaków Portfel Własny” Santander Consumer Banku. W 2018 roku opublikowano raporty: “Rodzina w szkole”, “Kochamy okazje”, “Świąteczne przygotowania”. Badania realizowane na potrzeby raportów dotyczą motywacji zakupowych, podejścia do promocji, większych wydatków, organizacji świąt i rodzinnych wydarzeń.