Co oznacza phygital? To połączenie świata fizycznego i cyfrowego w tym samym miejscu i czasie. Ta koncepcja jest z nami od lat, ale dopiero teraz będzie przybierać na sile. Tak wskazuje np. badanie Barometr Retail firmy Future Mind, w którym 23 proc. ekspertów z sektora handlu detalicznego stwierdziło, że to właśnie phygital będzie miał największy wpływ na kierunek rozwoju digital commerce w 2023 roku. Jakie korzyści wynikają z zastosowania tej koncepcji i w jakiej formie można ją wdrożyć w swoim sklepie? Odpowiadamy poniżej.
Phygital to trend, z którego już od jakiegoś czasu korzystają znane marki sprzedające różne produkty takie jak Nike, McDonald czy Sephora. Wiąże się to z wieloma benefitami, do których należą:
1. Wyraźne podniesienie wygody klienta
Integracja kanałów offline i online sprawia, że podróż kupującego staje się płynna i wygodna. Phygital retail daje mu elastyczność wyboru kanału zakupowego, trybu płatności, a nawet realizacji zamówienia, bardzo potrzebną w dzisiejszym szybkim i stresującym świecie. To sprawia, że chętnie wracają do danego sklepu i napędzają jego sprzedaż.
2. Ułatwienie zarządzania sklepem stacjonarnym i internetowym
Podejście phygital ułatwia zarządzanie sklepem online i online, co zapobiega wyczerpaniu zapasów. Liczba produktów w każdej lokalizacji jest widoczna, więc można na bieżąco tworzyć dokładne raporty w celu uzupełnienia danego towaru.
3. Zwiększenie rozpoznawalności marki i lojalności klientów
Odbywa się to w bardzo naturalny sposób, ponieważ kiedy konsumenci wchodzą w interakcję z danym brandem w wielu kanałach offline i online, jednocześnie budują jego zasięg i świadomość. Dodatkowo, jeżeli w każdym z nich spotkają się też z wyrozumiałą i pomocną obsługą, zwiększa to ich zaufanie do marki.
4. Możliwość personalizacji interakcji i rekomendacji produktów
Ma to duże znaczenie zwłaszcza w handlu o charakterze masowym, czyli tam, gdzie pracownicy mają ograniczone możliwości nawiązania indywidualnej relacji z każdym klientem. Idąc z duchem doświadczeń phygital, w tym przypadku można wykorzystać „ślad cyfrowy”, który powstaje dzięki smartfonom czy urządzeniom ubieralnym typu smartwatch i inteligentne opaski fitness. Personalizacja z kolei może mieć pozytywny wpływ na wyniki sklepu – według jednego z raportów McKinsey & Company, najczęściej powoduje ona 10-15 procentowy wzrost przychodów.
5. Innowacyjność przyciągająca klientów
Doświadczenia w duchu phygital mogą skutecznie wyróżnić daną markę na tle konkurencji, a także wzbudzić w konsumentach ciekawość i chęć przetestowania innowacyjnych rozwiązań na własnej skórze.
Jakie narzędzia mogą pomóc nam stać się bardziej phygital?
Dobrym ich przykładem są np. elektroniczne wyświetlacze i inteligentne półki, które pozwalają m.in. na zmianę cen i opisów produktów w czasie rzeczywistym. Innym są interaktywne lustra, stosowane w ekskluzywnych butikach, które oferują klientowi opcje pokazania różnych kolorów, w którym dostępne jest przymierzane ubranie lub poproszenia personelu sklepu o dostarczenie innego rozmiaru produktu. Co w sytuacji, gdy sklep nie ma środków na takie udogodnienia? Nie jest to żaden problem! Wartościowe doświadczenie phygital można zapewniać klientom również poprzez wykorzystanie wydrukowanego kodu QR przy danym produkcie – o wiele ważniejsza jest użyteczność treści, do których on prowadzi, a może to być np. informacja o dostępności, wyjaśnienie pojęć technicznych, dodatkowe informacje czy film instruktażowy.