88 proc. Polaków korzystających z internetu robi zakupy w sieci

88 proc. Polaków korzystających z internetu robi zakupy w sieci

Jak wskazuje nasze najnowsze badanie „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”, 59 proc. z grupy Polaków, którzy robią zakupy w sieci, najczęściej zamawia w ten sposób odzież i obuwie. Ponadto połowa ankietowanych kupujących online deklaruje, że mając możliwość wyboru, właśnie te produkty woli zamawiać online. Z kolei 91 proc. respondentów z tej grupy preferuje kupować żywność w sklepie stacjonarnym. Jak wygląda sytuacja w przypadku innych produktów? Co w sieci wolą kupować mężczyźni a co kobiety? Tego dowiecie się w poniższym artykule. 

Kochamy zakupy w sieci. Zainteresowanie kanałem e-commerce rośnie od kilku lat, a przedsiębiorcy widzą ogromny potencjał w prowadzeniu sklepu online. Z tego względu obecnie przez internet możemy kupić niemalże każdy produkt. To szybkie i wygodne rozwiązanie, które wybiera 88 proc. Polaków korzystających z internetu – wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”. Cenimy między innymi możliwość bezproblemowego zwrotu towaru i z tego powodu, chętnie kupujemy ubrania i buty bez ich mierzenia. Ma to odzwierciedlenie w danych – aż 59 proc. respondentów kupujących online stwierdziło, że to właśnie te artykuły najczęściej kupują w sieci. Dodatkowo, ponad dwie trzecie Polaków z tej grupy (35 proc.) przeważnie zamawia przez internet kosmetyki, a co trzeci (29 proc.) elektronikę. Mniejszą popularnością cieszy się zakup leków i suplementów diety (23 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (22 proc.). Z kolei najrzadziej wybieramy w sieci biżuterię, deklaruje tak jedynie 6 proc. ankietowanych kupujących online. 

Dla każdego coś miłego 

Mamy różne potrzeby, nic więc dziwnego, że rodzaj najchętniej kupowanych przez internet artykułów w dużej mierze różni się w zależności od płci. Najbardziej popularne wśród ankietowanych Polek kupujących online kategorie to moda oraz produkty beauty. Blisko trzy czwarte (73 proc.) z nich woli zamawiać online ubrania lub buty, a 53 proc. kosmetyki. Dla kontrastu w tych kategoriach odsetek ankietowanych mężczyzn kupujących online wynosi odpowiednio 44 i 14 proc.

Mężczyźni kupujący online częściej od kobiet decydują się na zakup elektroniki w sieci.  Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do sprzętów RTV i AGD. Już jedna trzecia mężczyzn kupujących  w sieci zamawia je online w porównaniu do 12 proc. kobiet. Panowie także częściej kupują w internecie sprzęt sportowy. Tę odpowiedź wybrało 23 proc. ankietowanych mężczyzn, którzy robią zakupy online w porównaniu z 6 proc. kobiet kupujących w sieci.

Co lepiej kupić stacjonarnie, a co w sieci?

Zakupy online niewątpliwie mają wiele zalet, lecz mimo wszystko niektóre artykuły wolimy wybrać podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. W badaniu „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” dziewięciu na dziesięciu respondentów z grupy kupujących online odpowiedziało, że zakupy spożywcze preferuje kupować offline. Pewne rzeczy jednak wolimy zamówić przez internet. Tak jest z ubraniami – w tym wypadku konsumenci postawieni przed możliwością wyboru i tak chętniej kupią je online niż stacjonarnie. 

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.