Początek ubiegłego roku nie napawał optymizmem. Obrazują to choćby dane GUS, według których pierwszy kwartał przyniósł największą od 1996 r. inflację na poziomie 18,4 proc. r/r. W naszym najnowszym raporcie „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak” postanowiliśmy sprawdzić, czy i co zmieniło się od zeszłego roku pod kątem naszej sytuacji finansowej i zobaczyć, jak obecnie podchodzimy do tematu oszczędności. Zaciekawieni? Zapraszamy do lektury poniżej.
W pierwszym rozdziale raportu „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak” postanowiliśmy sprawdzić, jak oceniamy swoją obecną sytuację finansową. Porównaliśmy te wyniki również z naszym zeszłorocznym badaniem oszczędnościowym, co pozwoliło nam zobaczyć pozytywną zmianę w nastrojach ankietowanych. Poza tym sprawdziliśmy, ilu z nas oszczędza aktualnie na określony cel. Okazało się, że postępuje tak aż 43 proc. respondentów. Pierwszym celem jest tzw. „czarna godzina”, choć Polacy chętnie oszczędzają obecnie również na zakup lub remont domu albo mieszkania oraz na wyjazdy urlopowe i wycieczki.
Druga część raportu została poświęcona dyscyplinie finansowej. Zapytaliśmy ankietowanych o to, czy w ciągu ostatniego roku zdarzyło im się sięgnąć po oszczędności, żeby pokryć bieżące wydatki np. rachunki, opłaty czy codzienne zakupy. Poza tym sprawdziliśmy, kto uważa się za osobę unikającą niepotrzebnych wydatków. Od tej kwestii naturalnie przeszliśmy do pytania o wykorzystanie narzędzi, które ułatwiają kontrolowanie budżetu. Okazało się, że jednak one nie cieszą się w naszym kraju popularnością. Aż 8 na 10 Polaków z nich nie korzysta.
Na koniec zostawiliśmy temat zmieniających się zachowań konsumpcyjnych. W tej części omówiliśmy między innymi kwestię ograniczania wydatków. Odpowiedzieliśmy również na pytania, czy w ciągu ostatniego roku Polacy częściej niż wcześniej korzystali z okazji cenowych, a także jakimi produktami oszczędnościowymi wspierali się w przeszłości. Korzystanie z takich rozwiązań zadeklarowało już 53 proc. ankietowanych. Największą popularnością wśród nich cieszyły się konta oszczędnościowe i lokaty.
Chcecie dowiedzieć się więcej? Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.