Polacy zaczęli zaciskać pasa

Polacy zaczęli zaciskać pasa

Blisko dwie trzecie ankietowanych spośród tych, którzy w przeszłości korzystali z różnych produktów oszczędnościowych wybrało konto oszczędnościowe (64 proc.), a 56 proc. odkładało swoje pieniądze na lokatę – wynika z naszego najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak”. Wyraźnie zaciskamy pasa, co widać również po odpowiedzi na pytanie o kontrolę wydatków - 52 proc. Polaków zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku zaczęło pilnować ich bardziej niż w ubiegłych latach. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy? Przeczytajcie poniżej! 

Rośnie świadomość Polaków, że skuteczne pomnażanie finansów wiąże się z wykorzystaniem produktów oszczędnościowych. W naszym najnowszym badaniu „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak” 53 proc. respondentów stwierdziło, że w przeszłości korzystało z któregoś z nich. Kto najczęściej tak odpowiadał? Jak wskazuje badanie były to osoby z najwyższymi dochodami, od 7 000 zł netto w górę, po studiach oraz mieszkające w dużych miastach powyżej 250 tys. mieszkańców. 

Po drugiej stronie znalazło się 47 proc. ankietowanych, którzy nie korzystali w przeszłości z produktów oszczędnościowych. Wśród nich było najwięcej osób z wykształceniem podstawowym oraz o zarobkach między 2001 a 2999 zł netto. 

Jakie produkty oszczędnościowe wybierali Polacy? 

Według odpowiedzi badanych, którzy w przeszłości korzystali z takich rozwiązań, największą popularnością cieszyły się konta oszczędnościowe (64 proc.) oraz lokaty (56 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się obligacje skarbowe (17 proc.), a dalej rachunki IKE i IKZE (6 proc.). 

Kontrola budżetu to priorytet 

W naszym najnowszym badaniu zauważyliśmy również tendencję do lepszego pilnowania swojego budżetu. Już 52 proc. ankietowanych postanowiło w ciągu ostatniego roku kontrolować wydatki bardziej niż w ubiegłych latach. Po przeciwnej stronie znalazło się 42 proc. Polaków, którzy nie obserwowali tego, na co wydają pieniądze bardziej niż wcześniej. 

Szał wyprzedaży 

Respondentów, którzy stwierdzili, że zwiększyli kontrolę swoich wydatków w ciągu ostatniego roku spytaliśmy, czy w związku z tym częściej korzystali z okazji cenowych. Niemal trzy czwarte ankietowanych (71 proc.) odpowiedziało twierdząco. Przodowały w tym zwłaszcza osoby przed 30 rokiem życia oraz kobiety.

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.