Właśnie opublikowaliśmy kolejny raport z serii „Polaków Portfel Własny”: „Bezpieczni na e-zakupach 2022”. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, czy Polacy zdają sobie sprawę z czyhających w sieci cyberzagrożeń i czy zachowują bezpieczeństwo podczas zakupów w kanale online. Zachęcamy do zapoznania się z wynikami naszego badania.
Pierwsza część raportu bada stan wiedzy Polaków na temat cyberbezpieczeństwa. Wynika z niego, że chociaż większość z nas (71 proc.) korzysta z internetu codziennie za pomocą różnych urządzeń, to niestety mamy braki w wiedzy na temat niebezpieczeństw występujących w sieci. Ponad 60 proc. z nas nie potrafi wskazać definicji chargebacku, phisingu czy skimmingu. Jednocześnie aż 20 proc. Polaków nigdy nie szukało informacji na temat zagrożeń w wirtualnym świecie. Dowodzi to tego, że przydałyby się nam działania edukacyjne, które odwróciłyby ten trend i zmotywowałyby Polaków do dokształcania się w tym zakresie.
W drugim rozdziale opisaliśmy w jaki sposób Polacy korzystają ze sklepów internetowych. Jak się okazuje, najważniejsze są dla nas opinie innych kupujących. Aż 65 proc. z nas czyta recenzje innych klientów na stronie sklepu, w którym chce zrobić zakupy. Przed złożeniem zamówienia większość porównuje też ceny towarów (58 proc.). Dodatkowo niemal co trzeci zwraca również uwagę na warunki zwrotu i reklamacji towarów. Rozdział odpowiada też na pytanie, co może przyczynić się do zmniejszonego zaufania klientów i jakie płatności konsumenci uważają za najbezpieczniejsze.
W ostatniej części raportu skupiliśmy się na sprawdzeniu, w jaki sposób Polacy chronią swoje dane w sieci oraz ilu z nas spotkało się z przypadkami oszustwa. Według wyników badania w ciągu ostatniego roku co jedenasty z nas spotkał się z fałszywym e-sklepem (9 proc.). Co więcej, w ciągu całego życia co trzeci z nas osobiście lub przez bliską osobę miał styczność z oszustwem internetowym. Największa ilość dotyczyła nieotrzymania towaru po zapłacie (26 proc.). Jak wykazało badanie, Polacy najczęściej chronią swoje dane w sieci, zwracając uwagę na to w jaki sposób posługują się swoją pocztą elektroniczną (78 proc.), ponadto 63 proc. korzysta z programu antywirusowego, a 58 proc. uważa na to, co udostępnia w sieci.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu i jego wynikami: raport
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.