Nadchodzi czas zmian

Polacy o epidemii koronawirusa - badanie Santander Consumer Banku

Przepytani przez Santander Consumer Bank Polacy zapowiadają, że w kolejnych miesiącach będą unikać rozrywek takich jak wyjście na koncert, do kina, czy na wydarzenie sportowe (44 proc. wskazań). Popularność zyskują natomiast usługi zdalne takie jak platformy streamingowe - 13 proc. Polaków stwierdziło, że przeznaczy na dostęp do nich większe kwoty w nadchodzących miesiącach

Zagrożenie wywołane pojawieniem się koronawirusa obudziło w Polakach lęk o sytuację gospodarczą kraju. Jak pokazuje badanie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, prawie połowa z nas (45 proc.) uważa obecny stan gospodarki za zły, a aż trzy czwarte ( 73 proc.) twierdzi, że w kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej. Pomimo chwilowego wzrostu popytu na artykuły pierwszej potrzeby, związanego z gromadzeniem zapasów przez gospodarstwa domowe na początku marca, eksperci Santander Consumer Banku przewidują, że w dalszej perspektywie konsumpcja znacznie ucierpi m.in. z powodu ograniczeń w działaniu restauracji, galerii handlowych i kin. - Wpływ na to może mieć również  sytuacja finansowa części Polaków m.in. wykluczonych zawodowo z powodu wirusa – mówi Maciej Dąbrowski, dyrektor Departamentu Strategii i Innowacji Santander Consumer Banku. – Te osoby mogą mieć problemy ze spłatą obecnych zobowiązań i z zaciąganiem nowych. Niesprzyjających konsumpcji okoliczności nie poprawia fakt, że obecnie jedynie 39 proc. Polaków ocenia stan swoich finansów jako bardzo dobry, natomiast aż 48 proc. spodziewa się, że ich sytuacja materialna ulegnie pogorszeniu w ciągu nadchodzącego półrocza. 

Wszystko wskazuje na to, że koronawirus na dłużej odciśnie swoje piętno na naszym stylu życia. W obawie przed zarażeniem, gwałtownej zmianie uległ m.in. nasz model przemieszczania. Jak przywołuje w swoim raporcie Santander Consumer Bank, podróże pociągiem, autobusem, metrem oraz rowerami miejskimi w marcu br. spadły w Europie nawet o 90 proc. Odsetek ankietowanych przez Santander Consumer Bank Polaków deklarujących regularne korzystanie z komunikacji miejskiej przed wybuchem epidemii wyniósł 33 proc. Z transportu współdzielonego m.in. hulajnóg i rowerów miejskich, co najmniej raz w tygodniu korzystało 10 proc. z nas (7 proc. z tą samą częstotliwością wybierało podróż taksówką bądź Uberem). Obecnie prawie 40 proc. badanych bałoby się poruszać za pomocą komunikacji miejskiej, a ponad 30 proc. używać w tym celu taxi lub Ubera.

Potrzeba zachowania fizycznego dystansu zaowocuje dalszym rozkwitem usług zdalnych oraz wzrostem zainteresowania kanałami społecznościowymi i prowadzonej w nich komunikacji spółek. Już teraz, kilka tygodni po ogłoszeniu pandemii koronawirusa, możemy zauważyć wzrost popytu na usługi zdalne na przykładzie zakupów online - mówi Maciej Dąbrowski.

Badanie na potrzeby powyższego raportu zostały przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy ARIADNA na zlecenie Santander Consumer Banku, banku od kredytów na ogólnopolskiej losowokwotowej próbie dorosłych Polaków (N=520) metodą CAWI w dniach 24-27 marzec 2020.

Polecane artykuły
Bądź smart bez wychodzenia z domu - Santander Consumer Bank - bank od kredytów

Jak być smart bez wychodzenia z domu?

23 marca 2020 Blisko Ciebie
Rozwój technologii w ostatnich latach był tak dynamiczny, że obecnie wiele spraw możemy załatwić...
Czytaj więcej
W Santander Consumer Banku pomożemy bez wychodzenia z domu

Pomagamy także bez wychodzenia z domu

16 marca 2020 Blisko Ciebie
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat kredytu gotówkowego, samochodowego, ratalnego, czy karty...
Czytaj więcej
Aplikacja mobilna Santander Consumer Banku - banku od kredytów

Aplikacja zawsze pod ręką

10 marca 2020 Bank Możliwości
Kredyty to pomocne narzędzia w finansowaniu naszych planów, ale także ważne zobowiązania. Dlatego...
Czytaj więcej