Najnowszy raport „Polaków Portfel Własny: nowa normalność” Santander Consumer Banku ukazuje się w momencie, gdy wydaje się, że najgorsze chwile pandemii mamy już za sobą. Po miesiącach restrykcyjnych obostrzeń do życia wracają gastronomia, kluby fitness, kultura oraz szeroko rozumiana turystyka. Ruszyła też masowa akcja szczepień przeciwko COVID-19, która z dnia na dzień przyciąga coraz więcej chętnych. Jak zmieniło się życie Polaków w trakcie ostatniego pandemicznego roku? Jakie mamy plany w związku z poluzowaniem obostrzeń w sezonie letnim? Jak będzie wyglądać nasza nowa rzeczywistość? Na te pytania próbowaliśmy znaleźć odpowiedź w naszym badaniu.
Pierwsza część raportu skupia się na stanie finansów Polaków po ponad roku od nadejścia pandemii koronawirusa. Mimo trudnej sytuacji związanej z koniecznym zawieszeniem działalności części branż, wygląda na to, że na szczęście większość z nas nie odczuła znaczącego pogorszenia stanu swoich portfeli. Aż 80 proc. badanych dobrze oceniło swoje finanse, a połowa z nich nie odebrała wrażenie, że pandemia wpłynęła na nie w największym stopniu. Niestety nie u wszystkich sytuacja była tak sielankowa. Jedna czwarta ankietowanych zaobserwowała, że koronawirus przyczynił się do pogorszenia ich sytuacji finansowej. Niepokoić może również fakt, że według badania, co trzeci Polak nie posiada żadnych oszczędności, natomiast ci, którzy je mają, mogą pochwalić się kwotą rzędu 1-3 swoich pensji. Takich, którzy mogą się pochwalić większą poduszką finansową, jest stosunkowo niewielu.
W związku ze zniesieniem większości obostrzeń w sezonie letnim, sprawdziliśmy również, czy Polacy zamierzają w tym roku wyjechać na wakacje. Jak się okazuje, niemal co piąty z nas planuje wyjazd za granicę. Może mieć na to wpływ wprowadzony program szczepień przeciwko COVID-19 oraz związane z nim ułatwienia w zagranicznych wojażach. Większość Polaków planujących wakacje spędzi je jednak w kraju, a całkiem spora grupa we własnym domu. Jeśli chodzi o charakter pobytu, możemy zaobserwować lekki wzrost zainteresowania dużymi hotelami, których popularność przed rokiem była śladowa. W dalszym ciągu jednak więcej osób deklaruje, że bardziej komfortowo czułaby się w pensjonacie lub w prywatnej kwaterze, z dala od skupisk ludzi. Jak można się było spodziewać, częściowo z wygody, a częściowo ze względów bezpieczeństwa większość zamierza udać się na wakacje własnym samochodem i unikać środków komunikacji zbiorowej. Co piąty z nas będzie, jednak podróżował samolotem. Zapewne przede wszystkim ci, którzy chcą spędzić wolny czas poza Polską.
Pandemia sprawiła, że na rynku zaczęły przeważać rozwiązania zdalne, również w bankowości, choć trzeba przyznać, że banki już od wielu lat wykorzystywały internetowe kanały dostępu do swoich usług, choćby w postaci serwisów online czy aplikacji mobilnych. Jak się okazało słusznie, bo dzięki nim komunikacja z klientami została zachowana podczas lockdownu. Wyjątkiem mogą być tu jedynie seniorzy, którzy wciąż w większym stopniu preferują bezpośredni kontakt z pracownikiem banku w placówce. Dotyczy to także procesu ubiegania się o kredyt i zawierania umowy przez Internet, który jest coraz częściej praktykowany w polskich bankach. Jeśli chodzi o pozytywne aspekty zdalnego zawierania kredytów, badani wskazywali przede wszystkim szybkość, brak potrzeby wychodzenia z domu, a także elastyczność. Natomiast wśród negatywnych opinii na temat kredytów zawieranych online najczęściej pojawiały się obawy o brak możliwości zapoznania się ze wszystkimi dokumentami, braku bezpośredniego wsparcia pracownika banku, a co za tym idzie możliwości dopytania o szczegóły oferty oraz ryzyko pomyłki. Dotyczyły one jednak głównie starszych badanych.
Czwarty rozdział raportu dotyczy zakupów online, które w ciągu ostatniego roku stały się bardziej popularne niż kiedykolwiek. Badanie Santander Consumer Banku pokazało, że Polacy z młodszego i średniego pokolenia coraz chętniej kupują w sieci, a sklepy internetowe przyciągają klientów przede wszystkim niskimi cenami i dobrą opinią. W drugiej kolejności liczy się bogata i różnorodna oferta. W przypadku kwestii powstrzymujących nas przed kupowaniem w e-sklepach badani najczęściej wspominali o braku możliwości sprawdzenia produktu przed zakupem. Pojawiały się też obawy wynikające z negatywnej oceny własnych kompetencji cyfrowych, czy braku dostępu do sprzętu lub internetu. Ostatni problem dotyczył głównie seniorów. W tym samym rozdziale przyjrzeliśmy się także najchętniej kupowanym ostatnio kategoriom towarów w e-sklepach. Jak się okazało prym wiodą tu książki i elektronika. Tuż za nimi znajdują się ubrania, sprzęt RTV i AGD. Meble i wyposażenie domu to z kolei domena sklepów stacjonarnych, zdecydowanie bardziej wolimy kupować takie rzeczy „na miejscu”. Co ciekawe, badanie pokazuje też, że Polacy nie są przekonani, że zakupy spożywcze online z dowozem do domu są dobrą alternatywą dla kupowania żywności w osiedlowych sklepach czy hipermarketach. Popularność takiego rozwiązania jest nadal bardzo niewielka. Co innego zamawianie jedzenia na wynos online. Według badania taka opcja cieszy się największym zainteresowaniem wśród najmłodszych Polaków (ponad 60 proc.).
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS w maju 2021 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.