Polacy lubią korzystać z internetu zarówno w celach rozrywkowych, jak i konsumpcyjnych. Potwierdzają to choćby dane CBOS, według których aż 47 proc. Polaków w zasadzie przez cały czas jest online, na bieżąco otrzymuje informacje oraz reaguje na wiadomości niezwiązane z pracą zawodową. W naszym najnowszym raporcie „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” postanowiliśmy sprawdzić, ile czasu spędzamy w internecie, co najchętniej tam robimy, a także zbadaliśmy zachowania podczas zakupów online. Jesteście ciekawi wyników? Zapraszamy do lektury.
W pierwszym rozdziale raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” poza zbadaniem, ile wolnego czasu spędzamy online omówiliśmy również, na które czynności przeznaczamy go najwięcej. Okazało się, że czterech na dziesięciu respondentów przegląda internet w wolnych chwilach przez 3 do 4 godzin. Dodatkowo poruszyliśmy kwestię urządzeń, z jakich korzystamy, aby przeglądać strony internetowe. Badanie potwierdza rosnące znaczenie urządzeń mobilnych w naszym codziennym życiu. Już 84 proc. respondentów najczęściej używa w tym celu smartfona.
Drugą część raportu poświęciliśmy komunikatorom i mediom społecznościowym. Zapytaliśmy, które z nich znają Polacy, a także, z jakich korzystają. W kategorii komunikatorów prym wiedzie Messenger – zna go 94 proc. internautów, a 84 proc. z niego korzysta. Z kolei największą rozpoznawalnością wśród mediów społecznościowych cieszy się Facebook – 98 proc. ankietowanych go kojarzy, a 83 proc. go używa.
Trzeci rozdział dotyczy zakupów w sieci. Omówiliśmy w nim preferencje konsumentów i ich zwyczaje, jak również skłonność do korzystania z platform typu marketplace. Wyniki badania wskazują, że blisko 9 na 10 osób korzystających z internetu kupuje online. Co więcej, najczęściej zamawiamy tam odzież lub obuwie.
Na sam koniec zostawiliśmy temat sztucznej inteligencji i wsparcia obsługi klienta przez chatboty. Zapytaliśmy ankietowanych o ich nastawienie w stosunku do tej technologii. Ich odpowiedzi okazały się dosyć zaskakujące, ponieważ wśród tych, którzy mieli kontakt z takim udogodnieniem w perspektywie ostatniego roku aż 44 proc. ocenia to doświadczenie dobrze lub bardzo dobrze.
Powyższe dane to tylko część wyników, które ukazują, w jaki sposób Polacy nawigują po internecie. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, to zachęcamy do zapoznania się z całym raportem.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.