Miło nam poinformować, że właśnie ukazał się nasz nowy raport „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Tym razem postanowiliśmy wziąć na warsztat temat zakupów online. Jak wyglądają obecnie, w okresie szalejącej inflacji? Czy Polacy są gotowi na nowe sposoby kupowania np. metaverse? Dowiecie się tego w naszym raporcie! O czym jeszcze można w nim przeczytać?
Pierwsza część materiału skupia się na ustaleniu profilu polskiego e-konsumenta w obecnej, trudnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej. Badani na potrzeby raportu zostali zapytani m.in. o to, czy postępujący wzrost cen wpłynął na ich nawyki kupowania w kanale online oraz czy planują większe wydatki w okresie wyprzedaży. Tylko 32 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich przyzwyczajenia pozostały bez zmian. Jednak pozostali często wskazywali, że podchodzą do zakupów przez internet z większą rozwagą. Przykładowo, 45 proc. respondentów obecnie kupuje tylko niezbędne rzeczy np. ubrania na nową porę roku, a 37 proc. przyznaje, że częściej rozgląda się za okazjami i rabatami w e-commerce. Natomiast, jeśli chodzi o tegoroczne wyprzedaże, aż 60 proc. badanych zadeklarowało, że w tym roku nie planuje większych zakupów internetowych w tym okresie. W tej części porównaliśmy również z jaką częstotliwością Polacy robią zakupy online, z jakiego urządzenia najczęściej w tym celu korzystają i która metoda płatności jest ich ulubioną z wynikami naszego ubiegłorocznego raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021”.
Drugi rozdział został poświęcony nowym trendom w sprzedaży online, w tym kupowaniu w metaverse, o którym w ostatnim czasie robi się coraz głośniej w kręgach e-commerce. Jak się jednak okazuje, Polacy nie są jeszcze na to gotowi. Jak wynika z naszego badania, 82 proc. nawet nie słyszało o robieniu zakupów w metaverse. Wiedzą na ten temat wykazują się głównie młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 27 i 20 proc.). Ankietowani odpowiedzieli również na pytanie, co myślą o robieniu zakupów za pomocą mediów społecznościowych np. transmisji na Facebooku czy Instagramie. Temu trendowi byli przychylniejsi. Co czwarty badany stwierdził, że ten pomysł mu się podoba (24 proc.). W tej grupie najwięcej było młodych 18-29-latków (31 proc. wskazań wśród osób przed 30-stką). Taka forma kupowania nie spodobała się jednak większej części ankietowanych (61 proc.). Sytuacja ta jednak może wynikać z tego, że do tej pory mało Polaków miało z nią styczność. Tylko 11 proc. badanych zadeklarowało, że zdarzyło im się kupować w taki sposób przez internet.
Trzecia część raportu opowiada o przenikaniu się świata zakupów online z bankowością. Odpowiada na pytania, ilu Polaków miało okazję korzystać z finansowania zewnętrznego przy transakcjach w sklepie internetowym oraz jaki produkt bankowy wybrali. Według naszego badania z pomocy banku na zakupach online korzystał już co szósty Polak (18 proc.). Produktem najczęściej wybieranym do ich pokrycia był kredyt ratalny, który wyprzedził kredyt w karcie kredytowej. W związku z tym, że coraz więcej osób korzysta ze smartfonów do kupowania w internecie, zadaliśmy także pytanie o to, jak wygląda użytkowanie aplikacji mobilnych banków. Z naszego badania wynika, że korzysta z nich już 62 proc. ankietowanych. Polacy chętnie wykorzystują też ich dodatkowe funkcjonalności np. E-urząd czy możliwość doładowania telefonu.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią raportu.
Badanie, na podstawie którego sporządzono raport zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.