Prawie trzy czwarte z nas kupuje na platformach typu marketplace

Prawie trzy czwarte z nas kupuje na platformach typu marketplace

 

Już 72 proc. Polaków robi zakupy w marketplace – tak wynika z naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Z jakich platform najchętniej korzystamy i czym kierujemy się przy ich wyborze? Odpowiedzi na to pytanie znajdziecie poniżej, zapraszamy do lektury. 

Platformy marketplace stają się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Jak wynika z naszego ostatniego badania, korzysta z nich już 72 proc. Polaków. Wśród nich jest najwięcej osób z dochodem zaczynającym się od 4 000 zł netto w górę oraz pochodzących z małych miejscowości, do 50 tys. mieszkańców. Z marketplace’ów chętnie korzystają osoby w wieku od 18 do 59 lat. Niespełna 30 proc. Polaków przyznało, że nie kupuje na takich platformach. Wśród tych ankietowanych znalazło się najwięcej seniorów. Tuż obok nich, z oferty marketplace’ów rzadko korzystają również osoby z zarobkami poniżej 4 000 zł netto.

Polacy najczęściej wybierają rodzimą platformę

Na jakim marketplace najczęściej kupujemy? Według naszych danych na Allegro. Tę odpowiedź wybrało aż (89 proc.). Na drugim miejscu uplasował się Olx (41 proc.), a na trzecim Empik (40 proc.). W dalszej kolejności kupujemy na Aliexpress (26 proc.) oraz Zalando (25 proc.). Dodatkowo co piąty Polak korzystał z E-obuwia (19 proc.), a co szósty z oferty Amazona (18 proc.). Jako ciekawostkę warto dodać, że - przed wycofaniem się platformy z Polski - co czwartemu respondentowi zdarzyło się kupować na Shopee (27 proc.).

Atrakcyjne ceny najważniejsze 

Na pytanie, czym zazwyczaj kierujemy się wybierając marketplace, w którym kupujemy, aż 51 proc. Polaków wskazało atrakcyjne ceny. Na ten aspekt zwróciło uwagę najwięcej 50-59 latków oraz osób zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę. Co czwarty respondent przyznawał też, że znaczenie przy wyborze mają dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną platformą (27 proc.). Tę opcję wskazywały przeważnie kobiety. Ponadto 24 proc. badanych zwróciło uwagę na korzystne promocje i rabaty, o które nie jest trudno w tym modelu sprzedaży. Ten aspekt interesował zwłaszcza 30-39 latków.

23 proc. badanych wskazało szeroki asortyment produktów i usług, co jest jedną z najbardziej znanych cech marketplace’ów. Co ciekawe, mimo ułatwionego dostępu do towarów, tę odpowiedź wybierały najczęściej osoby mieszkające w metropoliach. Ankietowani przykładali również wagę do m.in. popularności platformy (18 proc.) czy opinii innych kupujących (17 proc.). Co dziesiąty zwrócił uwagę również na wiele dostępnych metod płatności (10 proc.). 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.