Co zwykle kupujemy w marketplace’ach, czyli internetowych sklepach oferujących towary od różnych dostawców, jak Allegro czy Ceneo? Gdzie się kierujemy, gdy poszukujemy informacji o danym produkcie w sieci? Tego i więcej dowiecie się poniżej dzięki analizie wyników naszego najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Zapraszamy do lektury.
Sklepy typu marketplace stają się coraz bardziej popularne w naszym kraju, do czego przyczynia się m.in. szeroki asortyment oraz atrakcyjne ceny. W naszym najnowszym badaniu na ich temat, postanowiliśmy sprawdzić po jakie produkty Polacy zazwyczaj sięgają na tego typu platformach. Jak się okazuje, na pierwszym miejscu znalazły się ubrania (46 proc.). Tę odpowiedź wybierały głównie kobiety. Następne w kolejności jest obuwie (31 proc.), którego w marketplace’ach znacznie częściej szukają osoby po 40 roku życia niż 18-29 latkowie. Miejsce na podium zamykają kosmetyki, po które sięga co czwarty ankietowany (27 proc.). W tym wypadku panie również przeważają nad panami. Co czwarty Polak poszukuje na tych platformach książek (25 proc.). Co może niektórych zaskoczyć, wśród tych respondentów jest najwięcej 18-29 latków oraz seniorów.
To jednak nie wszystko. W marketplace’ach chętnie kupujemy również elektronikę np. laptopy, tablety czy telefony komórkowe (24 proc.) oraz sprzęt RTV i AGD (23 proc.). Obie kategorie są częściej wybierane przez mężczyzn niż przez kobiety. W dalszej kolejności respondenci wskazywali narzędzia (17 proc.) oraz zabawki i inne artykuły dziecięce (15 proc.). Co ciekawe, niski odsetek ankietowanych wybierał biżuterię (9 proc.), meble czy artykuły wyposażenia wnętrz (7 proc.), co pozwala sądzić, że mogą być to rzeczy, które wolimy kupować stacjonarnie.
Aż 94 proc. Polaków szuka informacji w sieci przed zakupem konkretnego produktu
Jak wynika z naszego badania, większość z nas poszukuje informacji w internecie zanim zakupi interesujący towar (94 proc.). Z odpowiedzi wynika, że już co drugi robi to za pomocą marketplace (42 proc.). Wyżej znalazła się tylko wyszukiwarka internetowa taka jak Google (72 proc.). Poza tym ankietowani w poszukiwaniu informacji często kierują się na stronę konkretnej marki (34 proc.) czy szukają filmów omawiających produkt w serwisie YouTube (25 proc.). Co czwarty wybiera w tym celu media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy Tik-tok (24 proc.). Co ciekawe, niemal równie często wspieramy się też forami internetowymi (23 proc.). Rzadko kierujemy się natomiast na blogi influencerów (3 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.