Jedno z największych wydarzeń sprzedażowych w roku – Black Friday – już za kilka dni. Mogą na nim zyskać nie tylko kupujący, ale i sprzedawcy, którzy muszą się do niego dobrze przygotować. Wielu detalistów zastanawia się więc, jak będzie wyglądał tegoroczny Czarny Piątek? Czego konsumenci będą poszukiwali online? Z badania Santander Consumer Banku wynika, że Polacy na pewno chętnie zainwestują przede wszystkim w siebie - zamówią w internecie odzież, obuwie oraz elektronikę. A jak handlowcy powinni dotrzeć z ofertą do klienta? Naturalnie przez internet.
Rynek e-commerce w Polsce stale się rozwija
Rośnie liczba nabywców online, a korzystanie z e-handlu jest już codziennością dla zdecydowanej większości Polaków. Podczas badania Santander Consumer Banku, na podstawie, którego powstał raport „Polacy na e-zakupach 2021”, wynika, że ponad 80 proc. ankietowanych kupowała przez internet w ostatnim roku. Ponadto, 35 proc. z nich robiło to nawet klika razy w miesiącu. Z uwagi na powszechność korzystania z handlu w sieci konsumenci stali się bardziej doświadczeni. Co wpływa na ich aktywność?
Najczęściej w internecie zakupy robią młodzi mężczyźni z małych miast
Badanie Santander Consumer banku pokazuje również, że na częstotliwość zakupów Polaków online mają wpływ rożne czynniki demograficzne. Co ciekawe, częściej niż kobiety (78 proc.) w inetrnecie kupują mężczyźni (83 proc.). Handel w sieci cieszy się również największą popularnością wśród mieszkańców małych miast - do 50 tys. mieszkańców (85 proc.). Z kolei w ujęciu pokoleniowym, zdecydowanymi liderami zakupów online są osoby młode, w wieku 18 – 29 lat. Aż 93 proc. z nich kupuje właśnie w ten sposób! Co decyduje o popularności e-zakupów wśród pokolenia młodych Polaków? Przede wszystkim to, że wychowali się oni w czasach powszechnej dostępności internetu, dlatego e-commerce traktują jako naturalne miejsce poszukiwania pożądanych przez nich produktów.
Branża mody to największym beneficjent rynku online
Największym beneficjentem na rynku online jest branża odzieżowa. Podczas badania Santander Consumer Banku aż 49 proc. ankietowanych odpowiedziało, że najczęściej kupuje w internecie ubrania. Głównie korzystają z tej możliwości kobiety - 65 proc. z nich jest klientkami e-sklepów z odzieżą. Polacy często zamawiają w sklepach internetowych również obuwie. W sieci zaopatruje się w nie 30 proc. ankietowanych, w tym 38 proc. kobiet i 21 proc. mężczyzn. Popularną kategorią produktów kupowanych w internecie jest również elektronika, którą zamawia online dwóch na dziesięciu uczestników badania Santander Consumer Banku (23 proc.). Naturalnie męska część populacji Polski jest zdecydowanym liderem tej grupy produktów – 37 proc. mężczyzn i zaledwie 9 proc. kobiet nabywa w sieci laptopy, komputery czy smartfony. Z badania Santander Consumer Banku jasno więc wynika - Polscy w e-commerce chętnie wydają na przyjemności, chcą inwestować w siebie i podnosić codzienny komfort życia.
Polacy czerpią wiedzę o ofercie e-sklepu głownie z internetu i chętnie korzystają z promocji
Do zakupów online zachęca ich m.in. możliwość znalezienia w internecie najlepszych okazji. Mnogość e-sklepów sprawia, że konsumentom nie brakuje możliwości wyboru. Sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę, że reklama może przyciągnąć rzeszę klientów. Jej różnorodność jest bardzo szeroka, a o ofercie sklepów Polacy mogą dowiedzieć się z wielu źródeł. Według badania Santander Consumer Banku Polacy najczęściej czerpią wiedzę o promocjach z reklam internetowych (26 proc.), mediów społecznościowych (19 proc.) oraz newsletterów (15 proc.). Spora część e-konsumentów dowiaduje się również o dostępnym asortymencie i wyprzedażach z artykułów na portalach internetowych (11 proc.). Co ważne, dla ponad połowy Polaków (54 proc.) czynnikiem decydującym o wyborze e-sklepu jest przede wszystkim cena poszukiwanego towaru. Dlatego podczas tegorocznego Black Friday chętnie skorzystają z przygotowanych dla nich przez e-sprzedawców promocji.