Polacy nie są jeszcze gotowi na kupowanie w metaverse

Polacy nie są jeszcze gotowi na kupowanie w metaverse

 

Ponad 80 proc. Polaków nie jest zainteresowanych możliwością robienia zakupów w metaverse - wynika z naszego badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Ankietowani byli przychylniejsi innemu nowoczesnemu sposobowi kupowania, czyli wybieraniu produktów przez media społecznościowe np. podczas transmisji na Facebooku. Ten pomysł spodobał się już co czwartemu Polakowi.

Ze zleconego przez nas badania wynika, że jedynie ok. 9 proc ankietowanych byłoby zainteresowanych kupowaniem w metaverse. Na „nie” dla takich zakupów jest zdecydowana większość Polaków niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy zarobków. Różnice między poszczególnymi grupami respondentów są praktycznie niezauważalne.

Z czego może wynikać taka postawa? Prawdopodobnie z małej wiedzy na temat tego sposobu robienia zakupów. Według zebranych danych - 82 proc. badanych nie słyszało, że w ogóle istnieje taka możliwość. Świadomość zjawiska miało tylko 18 proc. respondentów. W tym przede wszystkim młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat, mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób i metropolii takich jak Warszawa czy Wrocław, a także ankietowani ze średnim lub wyższym wykształceniem. Dowodzi to tego, że jest to temat jeszcze nieznany w naszym kraju, a wiedzę o nim mają głównie hobbyści lub osoby zawodowo związane z e-commerce i nowoczesnymi technologiami.

A co z zakupami przez media społecznościowe?

Wcześniejsze pytania dowiodły, że Polacy nie są jeszcze gotowi na zakupy w metaverse. Jak się jednak okazuje, co czwarty respondent (24 proc.) nie miałby nic przeciwko kupowaniu za pomocą mediów społecznościowych np. od osoby prowadzącej sklep z ubraniami, która sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku/Instagramie lub wystawia swoją ofertę w postach sponsorowanych. W tej grupie najwięcej było młodych 18-29 latków, którzy tradycyjnie najlepiej radzą sobie z obsługą social media. Entuzjastyczne takiej formie robienia zakupów były też raczej panie niż panowie. Na „nie” dla kupowania przez media społecznościowe było 61 proc. ankietowanych. Wśród nich najwięcej było mężczyzn i seniorów powyżej 70 roku życia. Jednak, co może zdziwić, nieprzekonana do tego pomysłu jest też połowa 18-29 latków.

Sytuacja ta jednak ponownie może być spowodowana zbyt małą znajomością tematu, ponieważ mimo że zjawisko robienia zakupów przez media społecznościowe jest szerzej omawiane i o wiele lepiej znane w naszym kraju, większość ankietowanych (89 proc.) nie robiła w ten sposób zakupów. Patrząc jednak na liczbę zainteresowanych takim kupowaniem – 24 proc. – możemy się spodziewać, że w bliskiej przyszłości zacznie się to zmieniać.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.