Ponad połowa Polaków nigdy nie zrobiła zakupów online w zagranicznym sklepie

Ponad połowa Polaków nigdy nie zrobiła zakupów online w zagranicznym sklepie

 

Nasze najnowsze badanie poświęcone e-commerce „Polacy na e-zakupach 2021” wykazało ciekawą tendencję. Mimo, że przez internet kupujemy coraz częściej (zakupy w kanale online robi już niemal 80 proc. Polaków)  nie jesteśmy skorzy do tego, żeby zamawiać towary z zagranicznych sklepów. 53 proc. z nas nigdy tego nie robiło. Najczęściej wynika to z braku takiej potrzeby. 

Jak wynika z zebranych przez nas danych, co szóstemu ankietowanemu przynajmniej raz w życiu zdarzyło się zrobić zakupy w europejskim e-sklepie np. znanej odzieżówce takiej jak Asos. Większą popularnością cieszyły się jednak zakupy w sklepach poza Europą. np. popularny Aliexpress (29,7 proc.). Kupowanie w ten sposób jest jednak domeną osób pochodzących z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców i  młodych między 18 a 29 rokiem życia.

Zainteresowanie zagranicznym e-commerce spada w starszych grupach wiekowych, zwłaszcza wśród seniorów. Nigdy nie robiło tam zakupów aż 74 proc. osób po 60-tym roku życia i 86 proc. ankietowanych po 70-tce. Badanie pokazało również, że e-sklepami ulokowanymi poza Polską rzadziej interesują się też mieszkańcy wsi i małych miast do 50 tys. mieszkańców. Być może powodem jest przywiązanie do zakupów w lokalnych, nielicznych sklepach i mniejsze potrzeby konsumpcyjne. Natomiast w  pokoleniu dzisiejszych seniorów nie bez znaczenia może też być bariera językowa.

Ankietowani zapytani o to, dlaczego rzadko lub w ogóle nie robią zakupów w zagranicznych sklepach najczęściej odpowiadają, że nie czują takiej potrzeby (59,2 proc.). Natomiast dyskomfort wywołany brakiem możliwości wyboru rodzimego języka na obcej witrynie przeszkadza jedynie ok. 7 proc. Polaków. Jak wynika z zebranych przez nas danych, częściej obawiamy się tego, że idący z daleka produkt może nie zostać dostarczony (12,4 proc.). Nieliczny odsetek zwraca też uwagę na wysokie koszty dostawy (5 proc.).

Wpływ na brak zainteresowania badanych kupowaniem online za granicą mogą mieć również osobiste preferencje odnośnie wyboru sklepu internetowego, choćby cena produktów, która jest rozstrzygającym kryterium dla więcej niż połowy respondentów. Na kolejnych miejscach znalazły się zaufanie do danego e-sklepu (13 proc.) oraz krótki czas dostawy (10 proc.), co również może przełożyć się na brak chęci do zakupów zagranicznych, które często pojawiają się u klienta wiele miesięcy po złożeniu zamówienia.

Nasze badanie wykazało także, że w Polsce rośnie popularność tzw. marketplace’ów typu Allegro. Według 55 proc. ankietowanych jest to ich ulubiony sposób kupowania w internecie. Wskazuje to na zmianę przyzwyczajeń społeczeństwa, które bardziej niż wszystko inne, co mogliby zaoferować im właściciele e-sklepów, ceni sobie  oszczędność czasu. Badanym łatwiej i wygodniej jest kupić wiele rzeczy w jednym miejscu niż szukać poszczególnych produktów na różnych stronach internetowych. Właściciele e-sklepów powinni mieć ten trend na uwadze.