Stacjonarnie na raty królują OZE, odzież, sprzęt i usługi medyczne. Wzrosła też sprzedaż usług edukacyjnych.
W związku z majowym otwarciem sklepów stacjonarnych, postanowiliśmy sprawdzić, które kategorie produktów były najchętniej wybierane przez klientów na raty na przełomie wiosny i lata, i porównać to z rokiem ubiegłym. Co zmieniło się w zwyczajach zakupowych Polaków? Zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem, przygotowanym na podstawie wewnętrznych danych banku dotyczących kredytów ratalnych w kanale offline.
Z naszej analizy wynika, że w sprzedaży ratalnej w kanale offline w okresie od maja do lipca br. tradycyjnie wysokie lokaty zajęły meble i sprzęt AGD. Są to produkty, które zawsze cieszą się dużą popularnością w tym kanale sprzedaży ze względu na ich cenę oraz na preferencje klientów, którzy często wolą obejrzeć towar „na żywo” zanim zdecydują się podpisać umowę o kredyt. Do grupy najbardziej popularnych produktów w wyżej wymienionych miesiącach należą też rozwiązania OZE dla domu oraz usługi turystyczne, na co zapewne miał wpływ sezon urlopowy.
Jeśli chodzi o to, co zmieniło się od analogicznego okresu w 2020 roku, nie da się nie zauważyć, że wzrosło zainteresowanie rozwiązaniami OZE (o 303 proc.), co może mieć związek z chęcią obniżenia rachunków przez Polaków, którzy zauważyli, jak dużo czasu zaczęli spędzać w domu w związku z rządowymi obostrzeniami, a także pracą i nauką zdalną. Nie jest to jednak jedyny skok. Jak wynika z zebranych przez nas danych, na przełomie II i III kwartału br. częściej sięgaliśmy także po odzież, sprzęt i usługi medyczne (wzrost kolejno o 4, 58 i 18 proc. w zestawieniu z rokiem ubiegłym). Co, w przypadku dwóch ostatnich pozycji, można wiązać z utrudnionym dostępem do państwowej opieki zdrowotnej podczas pandemii. Dane pokazują również, że zdecydowaliśmy się bardziej zadbać o własną edukację. Wzrost kredytów ratalnych zaciąganych na tego typu usługi w okresie od maja do lipca br. wyniósł aż 88 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku.