W ostatnich tygodniach wszyscy spędzamy więcej czasu w domu i aktywniej korzystamy z internetu. Pojawiły się tam nowe usługi, a urzędy umożliwiły załatwianie spraw zdalnie. Kupujemy online, relaksujemy się w sieci i komunikujemy z rodziną. Pamiętajmy jednak o tym, by robić to bezpiecznie, ponieważ cyberprzestępcy nie zawiesili swoich działań.
Z uwagi na ograniczenia w funkcjonowania handlu i usług w formie tradycyjnej, w internecie pojawiła się duża grupa użytkowników, która dopiero buduje swoje doświadczenia w tym obszarze i po raz pierwszy korzysta ze zdalnych usług, albo dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Również doświadczeni i czujni na co dzień klienci, w nowych okolicznościach wywołanych izolacją i zagrożeniem epidemicznym mogą podejmować pochopne, emocjonalne decyzje. Internetowi oszuści chętnie wykorzystują taką sytuację. Dlatego należy zachować zimną krew i przed każdą, nawet najmniejszą, aktywnością w sieci brać pod uwagę jej możliwe konsekwencje.
Chwila namysłu przed każdym klikiem
Przede wszystkim powinniśmy się kierować zasadą ograniczonego zaufania. Jeśli chcemy udostępnić jakąś wiadomość albo zrobić z niej inny użytek, sprawdźmy jej źródło. Weryfikujmy każdą prośbę o pomoc i darowiznę. Spontanicznemu odruchowi serca w takich okolicznościach powinna towarzyszyć chłodna rozwaga. Warto sprawdzić, kto prosi o pieniądze, na jaki cel trafią i jak realizowany jest przelew. Szczególnie istotne jest upewnienie się, że logujemy się do własnego konta bankowego na stronie banku, a nie na utworzonej przez przestępców imitacji.
Kolejna reguła mówi o tym, by pomyśleć przed otworzeniem wiadomości od nieznanego nadawcy, czy kliknięciem w otrzymany link. Podejrzane oferty czy tajemnicze usługi powinny być ignorowane. Nie odpowiadajmy i nie klikajmy w linki. Pamiętajmy o tym, że firmy kurierskie nie doliczają w ostatniej chwili opłat za dezynfekcję paczek, a prace nad opracowaniem leków i szczepionki, które pomogą w walce z pandemią, wciąż trwają.
Jak kupować bezpiecznie?
Podczas e-zakupów trzeba weryfikować dostawców i kupować tylko w sprawdzonych, wysoko ocenianych sklepach. Dobrym pomysłem jest używanie kart płatniczych, które pozwalają ograniczyć kontakt z kurierem związany z płatnością za pobraniem. Ponadto transakcje zawierane kartami kredytowymi np. w Santander Consumer Banku są chronione nie tylko dzięki usłudze 3D Secure ale też mechanizmem charge back – dzięki któremu bank zwróci nam pieniądze w przypadku podejrzanej transakcji. W Santander Consumer Bank – banku od kredytów można wygodnie dobrać kartę kredytową do swoich potrzeb.
W tak niespokojnym czasie podejrzana powinna być każda niewiarygodnie atrakcyjna promocja. Sprzedawcy faktycznie mogą znacznie obniżać ceny, by zdobyć klientów, ale takie oferty równie dobrze mogą przygotowywać oszuści. Dlatego należy sprawdzać adresy stron internetowych sklepów, w których kupujemy i upewniać się, że to oficjalne witryny. Kolejnym zwyczajem powinno stać bieżące monitorowanie stanu konta. W ten sposób szybko wychwycimy nieprawidłowości i zminimalizujemy ewentualne straty.
Teraz - jeszcze bardziej niż kiedykolwiek - powinniśmy zachować spokój i kierować się zdrowym rozsądkiem. Także w sieci. Uważajmy, przyglądajmy się i weryfikujmy. Zwracajmy też uwagę na to, w jaki sposób z internetu korzystają inni domownicy, a zwłaszcza dzieci. Wszelkie naruszenia możemy zgłaszać do CERT Polska. Bądźmy czujni i nie dajmy się cyberoszustom.