Co czwarty Polak deklaruje, że skorzysta z tegorocznych wyprzedaży przygotowanych z okazji Black Friday – pokazuje badanie wykonane na potrzeby raportu Santander Consumer Banku “Polaków portfel własny – kochamy okazje”. Jednocześnie prawie połowa z nas (48 proc.) twierdzi, że z jakichkolwiek promocji korzysta tylko wtedy, gdy dotyczą one tego, co i tak zamierzaliśmy kupić.
Już za chwilę Czarny Piątek - sklepy przygotowują się do rozpoczęcia maratonu zakupów świątecznych i wyprzedaży. Handlowcy zastanawiają się co zrobić, żeby skutecznie przyciągnąć kupujących. Jak wynika z badania wykonanego na potrzeby raportu Santander Consumer Bank “Polaków portfel własny – kochamy okazje”, w roku 2017 z promocji przygotowanych na Black Friday skorzystało 18 proc. Polaków, natomiast w tym roku planuje to zrobić już co czwarty. Bank sprawdził, na co podczas tegorocznych wyprzedaży liczą Polacy i jakie działania marketingowe mają największe szanse przekonać ich do zakupów.
Jakie działania promocyjne są najbardziej skuteczne?
Polacy są zgodni, że działania promocyjne, które mają największy wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe to te maksymalizujące korzyści.
- Drugi produkt za grosz to zdecydowanie ulubiona promocja Polaków (44 proc.). Bardzo entuzjastycznie podchodzimy również do zniżek, które otrzymujemy na produkty w sklepie, w trakcie dokonywania zakupów. Z kolei w sprzedaży przez Internet docenianym przez klientów jest oferta bezpłatnej dostawy. W naszym badaniu jako atrakcyjną wskazał ją co czwarty konsument - mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.
Jednocześnie zdecydowanie mniej istotne dla klientów są promocje, oferowane w ramach programów lojalnościowych (16 proc.), jak i zniżki za posługiwanie się wybraną metodę płatności (jedyne 14 proc. badanych.)
Czy jesteśmy sceptycznie nastawieni do promocji?
Okazuje się, że polscy konsumenci nie dają się łatwo przekonać promocyjnym komunikatom i są racjonalistami. Entusjastów okazji jest stosunkowo niewielu. Ze stwierdzeniem “uwielbiam promocje - praktycznie nie kupuję niczego, co nie jest w promocji” zgadza się jedyne niecałe 9 proc. Polaków.
– Nasze badanie pokazuje, że Polak na zakupach stara się być asertywny i nie ulegać impulsom. Prawie jedna trzecia badanych przez nas konsumentów deklaruje, że podczas zakupów zaopatruje się w ramach promocji wyłącznie w te produkty, które i tak wcześniej zaplanowali kupić – dodaje Arkadiusz Panek z Santander Consumer Banku.
Kto może liczyć na żniwa w Czarny Piątek?
Podczas tegorocznego Black Friday na prawdziwe tłumy powinny się przygotować sklepy odzieżowe oraz obuwnicze. Ta kategoria produktów była najczęściej wskazywana przez respondentów, którzy planują tego dnia zakupy (71 proc.). Osób czekających niecierpliwie na promocje na pozostałe kategorie produktów jest już zdecydowanie mniej.
Obniżkami na laptopy i komputery PC zaintersuje się co trzeci konsument, na sprzęt RTV ok. 26 proc. Nieco wiecej niż co piąty będzie chciał zostać właścicielem nowego sprzętu AGD (22 proc.). Podobna grupa stawia na kosmetyki i perfumy. W tej kategorii zdecydowanie dominują panie – 24 proc. wskazań w porównaniu do 6 proc. mężczyzn.
Nie jest zaskoczeniem, że najmłodsi (18-29 lat) będą polować na treści cyfrowe. Co czwarty dwudziestolatek liczy na obniżenie cen gier, subskrypcji i programów (26 proc.). To równiez kategoria preferowana przez mężczyzn. Z kolei na obniżki cen książek w największym stopniu czekają najstarsi badani (66 proc. sześćdziesięciolatków).
Ta ostatnia niedziela
Ograniczenie handlu w niektóre niedziele dla większości konsumentów nie miało zbyt dużego znaczenia. Część Polaków częściej robi zakupy w dni robocze (33 proc.) lub soboty (34 proc.). Co czwartego częściej spotkamy w małym osiedlowym sklepie. Dla wyboru takiej czy innej strategii nie ma znaczenia miejsce zamieszkania czy dochód konsumenta. Sądząc po wynikach badania Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, na braku możliwości pójścia na zakupy 7 dni w tygodniu nie zyskuje e-commerce. Tylko 6 proc. konsumentów zadeklarowała, że częściej zaczęli korzystać z możliwości robienia zakupów przez internet.
W odpowiedzi na wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę sklepy stacjonarne oraz internetowe uruchomiły szereg ofert specjalnych i promocji dla klientów. Co spodobało się klientom najbardziej? Im większe miasto, tym częściej badani doceniają wydłużony czas pracy sklepów w inne dni tygodnia (19 proc. mieszkaców wsi, w porównaniu do 30 proc. mieszkańców metropolii). Natomiast niezależnie od miejsca zamieszkania konsumenci są zgodni co do atrakcyjności dodatkowych, specjalnych promocji w sklepach w soboty lub inne dni tygodnia (32 proc.).
Dowiedz się więcej pobierając Raport Polaków portret własny – kochamy okazje.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 9 - 11 października 2018 r. W badaniu udział wzięły osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000.